MESSING-MUSLINGESKAL FORAN HIRTSHALS KIRKE

Den norske pilgrimsforening har foræret Foreningen af Danske Santiagopilgrimme en fin muslingeskal i messing.

Foreningen har efter aftale med menighedsrådet i Hirtshals sogn besluttet, at den skal nedlægges foran Hirtshals kirke.

På den måde skabes der en symbolsk forbindelse mellem Den Danske Pilgrimsrute - Hærvejen, den Norske pilgrimsrute - Skt. Olavsleden til Trondheim og den tyske pilgrimsrute - Jakobsweg til Santiago.

Muslingeskallen er afstøbning af en kammusling, der på Latin er opkaldt efter apostlen Jakob (Pecten Jacobaeus), og anvendes som symbol på pilgrimsruten til Jakobs grav i Santiago. På dansk hedder denne muslingeskal også Ibskal, og Ib er netop en fordanskning af apostelnavnet Jakob.

Nedlæggelsen fandt sted i forbindelse med en andagt i Hirtshals Kirke lørdag den 14. september 2019.