Når livet ses gennem et kors,

Når livet ses gennem et kors,

Når livet ses gennem et kors,

# prædikener

Når livet ses gennem et kors,

Prædiken i Hirtshals kirke søndag d. 11. december 2022
v. sognepræst Bjarne Hougaard

3. søndag i advent

Alle dagens tekster kan ses her: bibelselskabet.dk

Evangelieteksten fra Mattæusevangeliet kap 11,2-20

Da Johannes i fængslet hørte om Kristi gerninger, sendte han bud med sine disciple og spurgte ham: »Er du den, som kommer, eller skal vi vente en anden?« Jesus svarede dem: »Gå hen og fortæl Johannes, hvad I hører og ser: Blinde ser, og lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører, og døde står op, og evangeliet forkyndes for fattige. Og salig er den, der ikke forarges på mig.« Da de var gået, begyndte Jesus at tale til folkeskarerne om Johannes: »Hvad gik I ud i ørkenen for at se? Et siv, der svajer for vinden? Nej, hvad gik I ud for at se? Et menneske i fornemme klæder? Se, de, der bærer fornemme klæder, findes i kongeslottene. Nej, hvad gik I ud for at se? En profet? Ja, jeg siger jer, også mere end en profet. Det er om ham, der står skrevet: ›Se, jeg sender min engel foran dig, han skal bane din vej for dig.

Udsmykning i glas og bronze af Øjvind Nygård

I statsfængslet Østjylland kan man i kapellet se Øjvind Nygårds skulptur i bronze og glas. Den er konstrueret sådan, at den nærmest bryder hul i muren med et uregelmæssigt vindue med et kors, der derfor er synligt både indefra og udefra. Fra kappellet kan de indsatte altså se ud på verden gennem korset – ligesom det kun er muligt at se ind i kapellet gennem et kors. Verden og virkeligheden forandres, når vi betragter den gennem korset – den bliver farvet af håb.

I dag møder vi i evangelieteksten Johannes døberen, der fra sit fængsel stiller spørgsmålet:

Er du den, som kommer, eller skal vi vente en anden? ­– det er et rigtig ”kors-spørgsmål” – ham, der skulle berede vejen for Kristus, viser allerede her hen til Jesu kors, hvor han selv stiller ”kors-spørgsmålet”: Min Gud, hvorfor har du forladt mig?

På samme måde stiller han på hele menneskehedens vegne de svære spørgsmål: Hvorfor sker dette for mig? Hvor er du Gud? Sover du? – sagt af forpinte mennesker nær eller fjern.

Johannes Døberens historie har på mange måder været en succes-historie. Helt fra han, som svar på Zakarias og Eliasbeths bøn, blev undfanget ca. ½ år før Jesus. Han oplevede stor succes som forkynder og lærer. Der står om ham: drog Jerusalem og hele Judæa og hele Jordanegnen ud til ham,  og de blev døbt af ham i Jordanfloden, idet de bekendte deres synder.  (matt.3,5-6). Han var også modig og turde tale magthaverne imod – det var faktisk derfor han var komet i fængsel.,

Er du den, som kommer? – spørge han, og vi kan næsten mærke smerten i det spørgsmål. Det er lige før troen kommer til kort - Men i stedet lader Johannes troen komme til Kristus – og til Kristi kors.

Johannes begyndte sin gerning med at se det kors - som ikke engang var rejst endnu. Han så Jesus som Guds lam, der bærer verdens synd, og derfor så han også på forhånd Jesus på korset – men han så også længere. Han så bagved korset. Han så den virkelighed  med tilgivelse, syndsforladelse, frelse og evigt liv, som ellers lå skjult bag korset

Sådan var det i begyndelsen af hans virke. Men i dag - i fængslets mørke, kunne han kun se sit eget kors – den smerte og lidelse, som han var blevet påført fordi han holdt fast i sin sendelse som Guds udsending – som ham, Jesus her sammenligner med en engel. Det er som om alt er blevet mørkt for ham i dag

Jesu svarer ham – men ikke med et entydigt ”ja” eller ”nej”. Han siger ”hvad ser I?” ”Blinde ser, og lamme går, spedalske bliver rene, og døve hører, og døde står op, og evangeliet forkyndes for fattige.” – og med det svar understreger han, at der ikke gives nogen letkøbte svar om, at lidelsen og modgangen er ligegyldig.

Derimod bliver Jesu svar en hjælp til ikke KUN at se det, der er mislykket. Han opmuntrer os til ikke kun at se PÅ korset – men gennem korset ud på virkeligheden bag vinduet. Jesus er ikke kun HAM, der KOMMER, men også DET RIGE, der med ham  ALLEREDE ER KOMMET.

Det sker når vi ser vores verden ses gennem korset. - Johannes fik igen mulighed for at rette øjnene frem mod det, som kommer, og se det kors, som Jesus var kommet for at bære som et lam, der bærer verdens synd, ondskab og lidelse-

Igennem Jesu Kors ser han Guds nye virkelighed - ligesom han så himlen åbne sig og Helligånden dale ned over Jesus som en due, da han blev døbt med synderes dåb i Jordan

På samme måde inviteres vi til at se vores liv igennem korset. Her kan vi se ørkenen blomstre som en rosengård, og mærke at de synkende hænder og kraftesløse knæ styrkes. De blinde øjne åbnes, og stummes læber skal synge takkesang til Gud, fordi vi kan se Guds herlighed.

Gennem korset bliver der en banet vej fra døden til livet – eller rettere en banet vej til livet igennem døden. Det er en vej vi kan vandre ad i tro, også når vi tynges af et kors i voreseget liv.

Advent betyder komme, og i adventstiden mindes vi både om Jesu komme til jorden som barnet i Betlehem, og om Jesu andet komme, hvor Guds Rige vil bryde frem i herlighed. Den dag vil Korset ikke længere være det vi ser foran os – vores eget kors af modgang og lidelse vil da ikke længere tynger os.

Derfor siger Paulus: Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil. Og da skal enhver få sin ros fra Gud. 1 Kor 4,4-5. 

Det er den dag vi skal kunne synge: Herrens udfriede vender hjem, de kommer til Zion med jubel, evig glæde går foran dem, fryd og glæde når dem, suk og klage flygter.

Amen 

Salmer fra Den Danske Salmebog

  • 78 Blomstre som en rosengård
  • 74 Vær velkommen Herrens år
  • 77 O kom, o kom Immanuel
  • 80 Tak og ære være Gud
  • 345 Guds menighed er jordens største under

Du vil måske også kunne lide...

0
Feed