Ligner vi vores far?

Udgivet af Bjarne Hougaard, man d. 6. jul 2020, kl. 22:55
prædikener

Stikord fra prædikenen i Hirtshals kirke søndag d. 5. juli v. sognepræst Bjarne Hougaard

Tekst: Matthæusevangeliet 5,43-48

At gengælde godt med ondt er dæmonisk
at gengælde godt med godt er menneskeligt
at gengælde ondt med godt er guddommeligt

citatet er af en engelsk præst, Alfred Plummer og det er hentet fra bogen "Dyb hvile og dynamisk liv" af sognepræst Jens Ole Christensen

Jesus ber os i teksten idag om at gøre det, som er guddommeligt

-------------------

Ligner vi Gud? - Ligner vi vores far? I virkeligheden er det det, Jesus ønsker at vi skal komme til, når han siger: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn. I kærligheden ligner vi Gud! 

Mange i Jesu samtid, var optaget af at fortolke Guds bud, så det blev mere overkommelige. Buddet om næstekærlighed til sluttede man sig f.eks, men ofte med en indsnævring af, hvem der så er næsten. F.eks. sagde man: Du skal elske din næste og hade din fjende. - og det er jo overkommeligt, a vi kan begrænse vores kærlighed til dem, vi kender. Men det var aldrig Guds mening med det bud. Men kærligheden tager sig forskellig ud overfor dine nærmeste - og den fremmede - og fjenden. Men det står fast at Gud elsker fjenden - både min fjende eller modstander og dem, der er blevet så fortabt, at de har mistet troen på Gud og er blevet hans fjender. Paulus formulerer det således i brevet til romerne: For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde; så skal vi så meget mere, når vi er forligt med Gud, frelses, ved at han lever.

Nu siger han så vi skal gøre det samme: Elsk jeres fjender, og bed for dem, der forfølger jer. Men hvordan skal det kunne ske - ikke mindst hvis vi tænker på de mange mennesker, der har oplevet helt ubærlige overgreb både rundt om i verden og her i vores eget land. Hvordan skal det være muligt at elske? (Vi skal vide at kærlighed for Jesus ikke så meget handle rom hvad vi føler, men om hvad vi gør.

Nogle konkrete stikord:

1, Hils!  Det betyder noget hvem vi hilser på - hvordan. Det mærker vi også i denne tid, hvor vi hverken må give knus eller hånd. Med hilsenen anerkender vi, at vi har set den anden og vi accepterer at være til stede sammen med den anden.

2. Gør godt. Det er en viljeshandling at gøre godt - også selvom vi rent følelsesmæssig måske ikke helt kan være med. Det gælder også når vi taler om andre, at vi der undlader sladre og bagtale andre mennesker.

3. Bed og velsign! Med bøn og velsignelser bringer vi både os selv og  vores fjende ind i Guds kærlighedsrum - og dermed også vores fjendskab. Og i det rum kan alt ske - også med fjendskabet!.

Jesus siger til sine disciple at vi skal være fuldkomne. 

Det mislykke ofte for os, men da kan vi gemme os i vores storebrors kappe - i Jesu kappe. Han som levede det fuldkomne liv for både min skyld og min fjendes skyld! Vi har for hans kraft til at elske møde alle mennesker uden  fordømmelse eller hævntørst:

                                Du er den eneste,
                                helligste, reneste;
                                giv mig dit rene og hellige sind!
                                Fri mig fra farerne,
                                frels mig fra snarerne,
                                tag mig til sidst i din herlighed ind!

Hør hele prædikenen her

Ophavsret: